tirsdag 28. april 2009

Generasjon.com - om de unges mediekultur

I leksjonen Digital arena 1 er utfordringen gitt med utgangspunkt i E. S. Tønnesens bok om mediekultur blant barn og unge. Det er et meget omfattende og komplekst emne boka tar for seg, med fokus på så mange uklare fenomener og tendenser i den unge digitale generasjonen, at det kan ende i å gå seg vill i analyser, fortolkninger og ressonnementer. Med fare for å " tale mot bedre vitende", så vil jeg påpeke at det forskningsgrunnlaget Tønnesen bygger på, synes å være noe magert og kanskje ikke helt representativ for hele "Sesam-generasjonen".
150 - 200 informanter, med basis i bare 120 kjerneinformanter, er trolig ikke nok grunnlag til å kunne generalisere og konkludere, men vil kunne vise noen hovedtrekk og tendenser i et bestemt kildemateriale som har forankring i gitte kulturelle og miljøbetingede faktorer. Det er nærliggende å tro at forskningen ville gitt andre tendenser om materialet ble hentet fra markert urbane eller rurale områder.
Men, med utgangpunkt i hva Tønnesens bok formidler, er det mange interessante observasjoner og betraktninger som bekrefter det vi ofte kan ha inntrykk av - eller har erfart uten å kunne dokumentere på en faglig forsvarlig måte. Her er noen momenter som kan være nyttige knagger i møtet med de unges digitale mediehverdag i lek og læring:
  1. de kompetente vennene (som kan litt mer enn "meg") er ofte de beste "lærerne"
  2. følelser og fascinasjon kan være like viktige som kognitiv forståelse
  3. de kan bruke flere medier samtidig..og gjøre mange ting parallellt
  4. mye mediebruk betyr ikke nødvendigvis mindre av andre aktiviteter..
  5. å mestre mediet er ikke det samme som å mestre medieinnholdet
  6. unges tilhørighet til fortolkningsfellesskap er viktig
  7. ungdom er ofte innovatører(gjerne gjennom ikke-intendert bruk) eller tidlige brukere
  8. de unge integrerer nye medier med gamle ut fra behov/interesser.
Og se gjerne på fascinasjonen som en positiv læringskraft, men ta i betraktning at den
  • er oftest en "her og nå"- opplevelse, uten langvarig/langsiktig virkning/effekt i bunnen.
  • preget av affekt
  • er oftest knyttet til det estetiske uttrykket i mediet
  • er knyttet til deltakelse, handling og prestisje i det sosiale miljøe

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar